Callanetics a kímélő mozgásforma

» Posted by on feb 25, 2018 in Blog, Egyéb, Hírek | Callanetics a kímélő mozgásforma bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

CALLANETICS – kíméletesen hozz formába kortól, nemtől, alaktól, edzettségtől függetlenül.

A héten egy olyan mozgásformát szeretnénk újra a figyelmetekbe ajánlani, ami méltánytalan módon ment ki a divatból, pedig egyedülálló gyakorlataival erős, feszes, rugalmas test érhető el bárki számára.

Így ajánlja Callan Pinckney 1984-ben megjelent klasszikus Callanetics címen megjelent könyvében  mozgásprogramját:

“Testünk meghálálja a törődést. Az edzéstervek általában erővel, kitartással és hajlékonysággal kecsegtetnek. Ettől a programtól még kilenc további ajándékot kapunk:
– mozgáskoordinációnk javul,
– egyensúlyérzékünk fejlődik,
– képesek leszünk a testünk feletti uralomra,
– fejlődik az önkontrollunk,
– fegyelmezettebbek leszünk,
– gyorsaságunk fokozódik,
– megtanulunk lazítani,
– teherbírásunk nő,
– féken tartjuk étvágyunkat.”

A callanetics ma nem tartozik a felkapott, divatos mozgásformák közé, pedig egy olyan mozgásformát nyújt, ahol a kicsit edzetlenebbek, kicsit gömbölyűbbek és a tinédzser kort már elhagyók is biztonságosan, lépésről lépésre haladva nyerhetik vissza az uralmat testük felett, és érezhetik magukat újra jól a bőrükben.

Callanetics óra alatt nincs zene, amit valaki vagy szeret vagy nem, de tény, hogy annyi zaj vesz minket körül egész nap, hogy nem árt, ha van olyan része napunknak, ahol tudatosan csendben vagyunk és csak a testünkre figyelünk. Egyrészt így fogjuk könnyebben megérezni, hogyan is lehet helyesen kivitelezni egy-egy gyakorlatot, másrészt a növekvő testtudatosságnak van egy olyan eredménye, hogy képes leszel békét kötni a testeddel és észrevétlenül megszeretni azt.

A callanetics gyakorlatai egyedülállóak, és könyvből nehezen elsajátíthatóak, ezért ajánljuk mindenképp, hogy képzett oktató vezetésével tanuld meg a gyakorlatokat, amelyeket persze azután már otthon is biztonságosan gyakorolhatsz.

A callaneticszel gyönyörűvé formálhatjuk a testünket, melyről így ír a fentebb említett könyv:

“- Egy szép napon azt látjuk a tükörben, hogy egy kicsit megnyúlt a nyakunk.

– Nemrég még löttyedten lógó combunk kisimul, és lábunk szép vonalú folytatása lesz – akár a mesében.

– A lábunk hosszabbnak és karcsúbbnak látszik, olyan erősnek érezzük, hogy gazellaként tudnánk szökellni.

– Egy éjjel azon vesszük magunkat észre, hogy valami nyomja az oldalunkat. Ez bizony a csípőcsontunk. Hasunk olyan lapos lett, hogy “kilátszik” a csípőcsontunk.”

Miből áll egy callanetics mozgásprogram?

Hasizom gyakorlatai észrevehetően elkülönítetten dolgoztatják meg a felületes és mély hasizmokat, különösen  kíméletesen bánva a gerinccel, “míg végül a hasizomzat hamarosan feszes, rugalmas övként fogja át a csípőnket.” A hasizom gyakorlatokat finoman, a megszokottól eltérően a comb és a farizmok ellazításával végzi.

Lábformáló gyakorlatok, főként falra erősített rúd segítségével, az izmok túlterhelése nélkül, hatására erősödnek, nyúlnak a láb izmai, az izmok megvastagodása és az ízületek túlterhelése nélkül.

A tipikusan úgynevezett Z üléseben vagy térdelésben végzett gyakorlatok a fenék és a csípő formálására, melynek eredményeként a popsi feszesebbé és a csípő keskenyebbé válik, a belső combizmok is erősödnek, és az ágyéki gerincgörbület is laposodhat, ami különösen azoknak a gyakorlóknak kedvez, akiknek kisízületi problémáik vannak, a túl nagy ágyéki lordózis miatt.

Lábterpesztések, melyek a következő izomcsoportokat mozgatják meg: vállöv izmai, a kar, a has, a csípő és a comb izmai.

Végezetül nyújtó gyakorlatok,  a feszes, de rugalmas izomzatért. A rugalmas izomzat az, amivel leginkább elkerülhetők a mozgás közbeni sérülések,  és amelyek mozgékonyságunk megőrzésében játszanak kiemelkedő szerepet. Az erősítés, nyújtás csak egymást kiegészítve hozza meg a kívánt eredményt.

Medence torna, melyet Callan Pickney a hastánc elemeire épített fel, a laza,mozgékony medence elérése érdekében. A medence gyakorlatok egyaránt hatnak a csípőre, combra, hasra.

És a comb belső oldalát megdolgoztató mély combközelítő izom gyakorlatai.

 

A fenti mozgásprogram kíméletese módon dolgoztatja meg a testünket, anélkül, hogy további deformitásokat, ízületi problémákat okoznánk,  és mivel a mély izmokat dolgoztatja nagyon szép,  formás, kecses testet eredményez a kitartó gyakorlása, de az első eredmények már egy-két hét után látszódni fognak.

Annak ellenére, hogy a divat már nem kedvez a callaneticsnek arra biztatok mindenkit aki tudatosan, kíméletesen és egészségesen szeretne mozogni, hogy adjon egy esélyt a callanetisnek.