Flow jóga

Flow jóga / áramlás jóga

A Flow jóga egy dinamikus, finom mozdulatokkal dolgozó, a nyugodt légzés ritmusára épülő óra. Az óra alapját a napüdvözlet nevű gyakorlatsor képezi, ez az átkötés az óra egyes elemei és gyakran az egyes ászanák között is, fő jellegzetessége a szabadon áramlás.

A stílus astanga jógás gyökerekből táplálkozik, de a dinamikus gyakorlás során szinte minden légzésre más mozdulatot végzünk. Minden óra más, folyamatosan változó gyakorlatok összefűzött sorozatából áll, melyek között átvezető ,,vinyászák” („vi” jelentése tudatosan, a „nyasa” összekötni, így a vinyásza kifejezés egy tudatosan összekötött folyamatot jelent) vannak. A preventív anatómiai alapokon nyugvó csípő- és vállnyitás, valamint a gerinc flexibilitásának növelése nagy hangsúlyt kap az órán, miközben a gyakorlással az állóképesség és az erő fejlesztése is megvalósul. Az óra végén tradicionális levezető – hűtő hatású fordított testhelyzetek teremtik meg a dinamikus gyakorlás utáni egyensúlyt.

Az egymást követő ászanák sorát az oktató egy bizonyos témára, testrészre, energiaközpontra vagy úgynevezett “peak, azaz csúcs” pózra fókuszálja.

A foglalkozás célja a légzés és mozgás összehangolása, és ezáltal egy befelé figyelő, meditatív tudatállapot megteremtése. Az a jó a gyakorlás, ha óra után nem fáradtság, hanem egyfajta feltöltődés érzet jelenik meg.

Csíkszentmihályi Mihálytól származik a „flow” (azaz áramlás) megfogalmazás, amely a boldogság egy lehetséges útját jelöli, egy olyan állapotot, amikor teljesen elmélyülünk abban, amit éppen csinálunk, s akár megszűnik a tér, az idő érzékelése is. A légzés és a mozgás összehangolásával képesek vagyunk tudatosan a középpontunkban, s így a jelenben maradni. Ennek ajándékaként hozzájuthatunk saját belső erőnkhöz, kitágíthatjuk tudatunkat, jobban megismerhetjük saját képességeinket, határainkat. A tudatos gyakorlás által könnyebben fogadjuk majd életünkben a változást, nem rágódunk a múlt eseményein, nem aggódunk a jövőn, hanem életigenlő kíváncsisággal fogadjuk a jelen ajándékait, megteremtve így belső békénket, s életünkben a harmóniát.

Az óra felépítése:

  • ráhangolódás ülésben
  • óra eleji elcsendesedés, a légzés figyelése és beállítása
  • bemelegítés, napüdvözletek
  • álló- és egyensúly gyakorlatok, hős pózok
  • ülőgyakorlatok és hátrahajlások, fordított testhelyzetek